Cat Ba Island, Halong Bay

10 november 2014 - Catba National Park, Vietnam

Na de heerlijke dag van gisteren staan we weer vroeg op. Om 11.20 vertrekt de bus naar Cat Ba. We hebben nog wat tijd over voordat om 10.15 de taxi komt en we lopen de laatste keer door Hanoi, op maar het tentje waar we op de eerste dag geluncht hebben. Hoewel we nu aardig gewend zijn aan de drukte vinden we het niet erg om de stad te verlaten.

De taxi komt keurig op tijd en in no time staan we bij het busstation. Het regent dus iedereen wil binnen staan, gelukkig vinden we nog een zit plaats. Het duurt zeker nog een half uur voordat we vertrekken, kunnen we mooi nog even de Kindles pakken en wat lezen.

Iedereen is vrij relaxed totdat er opeens een man hysterisch Cat Ba, Cat Ba roept. Iedereen springt gelijk op en haast zich naar de bus, hoe wel die pas over 10 min hoort te vertrekken. Blijkbaar hebben ze haast, want de bus gaat al rijden terwijl nog niet iedereen zit en er ook nog mensen aan komen die mee willen. Beetje vaag.

Na 2,5 uur komen we aan in Hai Phong, waar de ferry naar het eiland vertrekt. Gelukkig hoeven we niet lang in de regen te wachten en komt er een bootje aan. We worden met z'n allen in de boot geduwd en vertrekken direct.

Overstappen van bus naar ferry De ferry

Bij het eiland aangekomen is het nog een uur met een bus voordat we in het stadje aan komen. Een groot deel van het eiland en de zee eromheen is National Park, dus super groen. Door de rotsen en bergen lijkt het wel een beetje of je door Noorwegen rijdt. Heel apart.

Het is hier ook een stukje koeler, 20-25 graden en bewolkt. Maar prima te doen overigens. Ook wel lekker dat je je niet helemaal kapot zweet bij elke stap die je zet. De bus stopt vlak voor ons hotel wat ideaal is. De man die het hotel runt is super aardig en geeft ons de kamer met het beste uitzicht en een groot balkon.
Hij heeft niet gelogen, de kamer ligt op de 11de en hoogste verdieping met uitzicht over de baai en de haven. Prachtig. We zien binnen 5 min tientallen arenden (black eagles) over de baai en langs ons balkon vliegen. Super vet.

Uitzicht vanuit het hotel

We boeken via het hotel een halve dag jungle.tocht door het National Park en zoeken dan een terrasje, het is tenslotte al borrel/springroll tijd en kaarten wat. Na het eten gaan we lekker op tijd naar bed.

Dag 2:
Vroeg op staan, om 8 uur worden we met de bus opgehaald voor een 2 uur durende jungle trek. Hier leeft de bedreigde Cat Ba Langur, een apensoort. Er zijn er nog maar 70 van in het wild. Wie weet hebben we geluk, fingers crossed!

We worden de bus uit gezet en opgewacht door onze gids, weer een super lief mannetje. Eerst bekijken we een grot en vervolgens met z'n drieën op de scooter (kan best) naar het huis van de gids, wat ook het begin van het NP is. We ontmoeten zijn vrouw en drinken nog wat voordat we op pad gaan.

Grot in het National Park Grot in het National Park Samen in de grot

Het is regenachtig, maar als we het park in gaan is het gelukkig droog. We zien aan het begin van de wandeling heel veel vlinders en de gids verteld dat hier 's ochtends vroeg en eind van de middag een roedel herten komt. Helaas zijn we te laat/vroeg om ze te zien.

National Park National park Cat Ba LangurVlinder
Dan begint de wandeltocht onze gids gaat er als een speer vandoor, we lopen berg opwaarts dus dat tempo hou ik niet lang vol. Als ik zeg dat ik last van mijn been heb gaat het tempo gelukkig wat langzamer. Dit is beter vol te houden.
Het is een hele klim, ons doel is om maar de top van de berg te lopen (225 m hoog), vanaf daar heb je mooi uitzicht over het eiland. Het regent een klein beetje, dus gelukkig is het pad nog goed begaanbaar. Onderweg komen we allemaal mensen tegen die het pad aan het verbeteren zijn, trappetjes aanleggen, de vegetatie weg halen, leuningen aan brengen etc. Erg grappig om te zien.

Grote boom

Na 30 minuten wandelen begint het echte klim en klauter werk over rotsen. Dit gaat niet zo snel, maar is leuk! Op een gegeven moment moeten we zelfs zo'n steil stuk omhoog dat ze daar een ladder tegen de rotsen aan hebben gezet, anders is het niet te doen. Na 55 minuten (normaal 60 minuten) hebben we de top bereikt en het uitzicht is fantastisch.

Made it! Uitzicht Uitzicht panorama

We rusten een minuut of 20, maken genoeg (rare) foto's, drinken nog wat water en dan is het tijd voor de afdaling. Het is redelijk warm, dus een beetje regen is niet heel verkeerd. Als we weer aan het begin van het park zijn begint het toch te gieten! De regen komt met bakken uit de hemel niet normaal meer. En 5 min daarvoor kwamen we een groep tegen die net aan de wandeling was begonnen... Die krijgen het zwaar.

Helaas geen aapjes gezien, maar het was zeker de moeite waard. En aangezien we een private tour hadden ook lekker rustig van de natuur kunnen genieten.

We nemen de bus weer terug naar Cat Ba en zijn rond lunch tijd weer in het hotel. We frissen ons op en lunchen in het hotel aangezien het nog steeds hard regent blijven we liever binnen. Nu kunnen we gelijk een 2 daagse boottocht naar Halong Bay voor de volgende dag boeken. Handig.

Als het weer droog is gaan we een stukje wandelen om de spieren los te maken, ik heb toch best veel spierpijn in mijn kuiten gekregen van de wandeling van vanmorgen. We lopen een half uurtje richting het strand en als we weer spetters voelen keren we om. Genoeg beweging gehad voor vandaag, tijd om op het terras te ploffen.

We eten bij de Green Mango, een heel goed restaurant. Het eten is onwijs lekker en de wijn gaat er ook goed in. Echt een goede keus. Na ons weer volgepropt te hebben gaan we op tijd naar het hotel, de volgende dag weer vroeg uit de veren.

Dag 3:
Om 9 uur worden we bij de haven verwacht, 2 dagen op een bootje hangen, heerlijk! We gaan aan boord van het knusse bootje en varen gelijk uit. We hebben een private tour dus de boot is groot zat voor ons vieren (2 bemanningsleden). Oh man, de omgeving is mooi! Helaas is het nog steeds regenachtig en vrij fris in de ochtend, maar die grillige rotsen die uit het water steken en tientallen eilandjes met witte stranden, prachtig. Ook hier zien we weer tientallen arenden zweven op de thermiek en jagen op vis.Niet te beschrijven.

De boot Arend
We komen er vrij snel achter dat de bemanningsleden niet zo heel spraakzaam zijn en we leggen ineens aan en horen 'cave'. Blijkbaar is hier een grot. Het is een kleine grot, maar wel allemaal kruip door sluip door gangetjes. Dus op de knietjes en kruipen maar. In snel trein vaart (konden nog net wat foto's maken) door de grot en weer op de boot. We varen nog even door en dan is het 'swimming'. We kijken elkaar aan en naar de grijze lucht en hebben zoiets van 'nee laat maar'. We hebben ook alleen een koude douche, dus opwarmen gaat niet. Dan maar 2 uur in de baai blijven liggen en kijken hoe de mensen van andere boten wel het water in gaan. We hebben kaarten en de e-readers bij ons dus prima. Als het mooi weer is is het super leuk om in de baai te zwemmen.

Reiger Halong Bay Halong Bay

Als het lunchtijd is weten we waarvoor we het doen. Oh man, die kerels kunnen lekker koken! Verse gefrituurde springrolls, hele bak rijst, groente, kip, etc zo lekker! En dat op een boot waar niet echt een plek om te koken is.
Food!
Vervolgens leggen we aan bij een huisje op het water, met viskwekerij. We blijven hier ook overnachten. De mensen die hier wonen zijn vrienden/familie van onze bemanningsleden en weer heel aardig.Maar eest gaan we kanoën, we stappen dapper in de kano en peddelen wat rond. Hele mooie omgeving en super stil, heel vet. Na 20 min begint het helaas te regenen en keren we terug naar de boot.

Woning/viskwekerij

Rondom de houten vlonders waar het huis op staat zijn allemaal visnetten gemaakt. Zo houden ze de vis die ze over hebben vers en zijn ze makkelijk te vangen. Voor ons avond eten krijgen we zo'n vis die net gevangen is. Goddelijk! Ik hou niet van vis maar deze plukken we helemaal kaal. We hebben vriendjes gemaakt met de hond (super lief beestje) en die krijgt natuurlijk de resten van ons. Het blijkt maar hoe goed onze bemanning Engels kan als er 1 trots met het eten aan komt en zegt 'chips' en 'chicken'. Ze zijn wel schattig.

Hond Vissen

Er arriveert nog een boot die hier aanlegt voor de nacht. Onze Vietnamese vrienden zitten Liverpool-Manchester te kijken en er komt een Londense uit de boot gesprongen die ook gaat kijken. Wij zijn ondertussen lekker aan het kaarten en raken aan de praat met haar. We worden uitgenodigd bij hun aan boord waar nog een Canadees, Australiër, Duitser, een Schotse en 2 Britse meiden zijn. Hun gids, Chan is een 2m lange 25 jarige Vietnamees die een basketbal scholar ship in de Filippijnen heeft gehad (right...). De kapitein van hun boot had ergens 5 liter rijstewijn (moonshine) vandaan gehaald dus de helft (inclusief de kapitein en de gids) waren al knetter lam. Super grappig. Wij nemen 2 slokjes en halen snel de biertjes van onze boot, die moonshine is niet echt aan ons besteed.

We blijven gezellig kletsen tot er opeens gezegd wordt, "ja sorry wij gaan zo varen". Huh? Met een dronken kapitein? Ok.. Dan gaan we naar onze eigen boot. We trekken de pyjama's aan en willen net naar bed gaan als er op de deur geklopt wordt. We hoorden al wat gestommel en gegiechel, zijn het die gasten van de andere boot. De Aussie 'I don't know how your door works but we're not leaving so if you want to have another drink that's ok'. Wel schattig. Wij doen de deur open (een zware schuifdeur) en staan nog even te kletsen, komt onze kapitein eraan die die gasten weg jaagt haha onze eer is weer gered. En binnen 5 min horen we de motor en zijn ze weg. Hilarisch.

Na een rustige nacht op zee worden we eerder wakker dan onze bemanning! We gaan weer van boord en na een tijdje krijgen we ontbijt, pannenkoeken en banaantjes! Super lekker. Er meert een andere boot aan en die gids (die kan wel goed Engels) trekt meteen de balken van de vloer en daar liggen nog meer netten met vis onder. We gaan kijken, blijkt er echt een monstervis te zitten! Een soort grouper van zeker 2 meter! OMG, surprise!

Als we het wel weer tijd vinden om te vertrekken zien we dat de bemanning met de mast aan het klooien is, ze halen hem naar beneden en zagen er 20 cm vanaf. Eh.. Ok. Hier zijn ze zeker een uur mee bezig. Als we weer verder varen ligt de mast nog steeds op het dek (gelukkig is het een motorboot). Ze hebben een kano meegenomen en na nog zo'n 1,5 uur varen kunnen we weer ergens kanoën. Het is nu droog en kunnen we wat langer weg. De omgeving is nog steeds prachtig, maar het weer is niet verbeterd. Dus helaas niet zwemmen.

Als we terug komen van het kanoën (na een uur) zijn ze nog steeds met de mast bezig, maar waarom.... Uiteindelijk staat ie weer rechtop en kunnen weer aan boord.

Halong Bay
We hebben het wel enigszins gezien en vragen hoe laat we weer terug naar Cat Ba varen. Dat is tegen vieren, het is pas 12 uur... Dan legt een andere boot zich aan ons vast en springen wat gasten aan boord. 1 ervan spreekt wel goed Engels en we maken na de (weer overheerlijke) lunch duidelijk dat wij het niet erg vinden om eerder terug te gaan. Uiteindelijk varen we tegen 1 uur terug naar de haven, met de andere boot aan ons vast. Onze.bemanning zit te kaarten op de andere boot!

Halong Bay

Uiteindelijk zijn we om half 4 terug in de haven. We zijn best moe en gaan even chillen in het hotel. We zijn uitgenodigd voor een bonfire op het strand door Chan, maar dat slaan we vriendelijk af. 's Avonds eten we weer bij de Green Mango (lekker!) en gaan lekker vroeg naar bed.

Green Mango

Morgen naar Hoi An! Zin in!