Hanoi

7 november 2014 - Hanoi, Vietnam

Na 6 heerlijke dagen op Phu Quoc is het weer tijd om door te reizen.
We nemen het vliegtuig naar Hanoi, een grote stad in het noorden.

De vlucht verloopt soepel en na iets meer dan 2 uur vliegen landen we. Het vliegveld ligt op een uur met de taxi van ons hotel. Zo krijgen we een indruk van de omgeving. Veel landbouw en rijstvelden, kleine bruine koeien grazen langs de kant van de weg, net naast de vangrail.
Nummer 1 transport middel van de Vietnamezen is de scooter, zelfs op de snelweg barst het er van. We zien zelfs een vrouw met een compleet geslacht varken achterop! Heel weird en niet heel hygiënisch.

Ons hotel is kleinschalig en ligt in de wijk Old Quarter. Deze wijk staat bekend om de vele winkeltjes en straatjes.
Na de spullen gedropt te hebben gaan we de buurt verkennen. Wat is het wennen om weer in een grote stad te zijn!

We worden ongeveer elke 3 seconden bijna aangereden door een scooter pf een auto. Er zijn wel stoepen, maar die zijn bezet door geparkeerde scooters of de lokale bevolking die voor de deur van hun winkel of huis zit te eten, drinken en praten. Dus moet je wel op de straat lopen. Daarbij word je ook nog eens hondsdol van het getoeter en zijn zebra paden en stoplichten optioneel. De truc is om deze te negeren en vooral veel toeteren om te laten weten dat je er aan komt.

We zijn op zoek naar een tentje om te lunchen, maar omdat we de stad nog niet kennen is dat ook een opgave. Uiteindelijk een leuk tentje gevonden en prima gegeten.

In tegenstelling tot Ho Chi Minh City is Hanoi veel chaotischer en onoverzichtelijk. Er zijn allemaal kleine kronkelende straatjes vol met kleine winkeltjes. Je verdwaalt hier best snel, gelukkig bestaat er Google maps.
Straatbeeld
Na een tijdje navigeren we via St. Josephs kathedraal (niet heel mooi) naar het meer waar we vlakbij zitten. We lopen door het park, wat een verademing om rustig over brede paden zonder scooters te lopen!

Na een tijdje merken we dat we de straten kunnen indelen naar de winkeltjes die er zijn. Zo heb je een straat waar alleen maar nep Nike's verkocht worden, of alleen fournituren, of handtassen, kleding en zelfs ijzerwaren (de droom straat voor Jan).
Dit maakt het navigeren wel makkelijker.

St Josephs Cethedral Schoenen!

Dag 2:
Vandaag op tijd op want ik heb om 10 uur een afspraak in het ziekenhuis om mijn INR (bloedstollingswaarde) te laten controleren. Het is een super modern ziekenhuis in een expat wijk. Na de nodige administratie en check ups wordt er een beetje bloed afgenomen en krijg ik 's middags de uitslag (2.1 iets te laag maar niet verkeerd). Prima geregeld.

Dan nemen we weer een taxi naar West Lake, het grootste meer van Hanoi, waar op een eilandje een Pagoda staat. We nemen een kijkje in deze Pagoda en komen er achter dat we niet zo heel ver van het mausoleum van Ho Chi Minh af zijn.

Pagoda bij West Lake Bidden Pagoda West Lake Pagoda West Lake Vissers West Lake

We lopen naar het mausoleum, maar het hele blok rondom is afgesloten. Je kan van veraf een foto maken, maar er niet in de buurt komen. En met alle bewaking eromheen durfde we dat ook niet echt.

Mausoleum Ho chi Minh
Bij het Mausoleum zit ook het pas geopende Ho Chi Minh museum. Hier moeten we natuurlijk wel naar binnen. Het gaat over het leven van 'uncle Ho' (zoals hij hier vaak genoemd wordt) en wat voor geweldige dingen hij/het communisme wel niet heeft gedaan. Nergens staat wat het heeft gekost om zijn ideaal, een land met vrede waar iedereen gelijk is, voor elkaar zorgt en zonder klassen stelsels, te bereiken.

Ho Chi Minh museum Standbeeld Ho Chi Minh in museum

De ochtend hebben we dus goed gevuld met communistische propaganda.
We lopen verder en komen toevallig langs de Bach Ma tempel, de oudste tempel van Hanoi. Hier moeten we natuurlijk ook even naar binnen.

Bach Ma Pagoda Offers Bach Ma Pagoda

Na deze uitermate culturele ochtend lopen we nog een tijdje rond door de stad en na de zoveelste keer aangereden te worden gaan we chillen in het hotel.

Ondertussen zijn we er achter gekomen dat we allebei wel een beetje klaar zijn met de chaos, drukte en elke keer bijna aangereden te worden. We hebben ook al alles gezien wat Hanoi te bieden heeft en nóg een dag doelloos rond dwalen hebben we ook geen zin in. Dus boeken we een tour voor de volgende dag naar de Perfume Pagoda.

Koopwaar achter op de fiets Toeristen plek Hanoi
Dag 3:
We worden om 8.15 opgehaald bij ons hotel en, na wat andere mensen op gehaald te hebben, rijden we 2 uur naar het zuiden. Om bij de Pagoda te komen is het nog een uur varen met een roeiboot. Het is hier gebruikelijk dat de vrouwen de boten roeien, een uur heen en dus ook een uur terug, vol met Westerse toeristen. Respect!

Roeister zonsondergang Rivier
Het is heerlijk rustig op de rivier en de omgeving is prachtig! We zijn omgeven door grillige begroeide bergtoppen, en zien zelfs een ijsvogel. Na de drukte van de stad hebben we dit ook even nodig.

Onze gids verteld dat hier helaas wel aan elektrisch vissen wordt gedaan. En dat vroeger de hele rivier begroeid was met lelies, maar deze zo veel geplukt worden dat er bijna niks meer over is. Heel erg zonde, het is nu de tijd dat de waterlelies bloeien en die we zien zijn super mooi.

Visser Bloeiende waterlelies

We leggen aan bij een steiger waar, natuurlijk, van alles te kopen is. Ook schildpadden, vissen, palingen en vogeltjes. Blijkbaar laat je hier zien hoe rijk je bent aan de hoeveelheid kooitjes met zangvogels die aan de gevel van je shop/huis hangen. Een vogel kan wel 10 miljoen Dong (€375) kosten!

Dieren te koop Dure vogels

Tijdens het Têt feest, Vietnamees nieuwjaar, liggen hier 5000 boten! Dan komt iedereen naar om te bidden. Er zijn hier meerdere pagoda's die dan bezocht worden, wij bezoeken er twee. Het is gelukkig bewolkt en niet zo bloed heet. Prima dag om hier te zijn.

Langs het pad naar de Pagoda's staan weer allemaal mensen die de meest lelijke rotzooi verkopen om te kunnen offeren. Ook zien we een stekelvarken in een super kleine gazen kooi die je kan kopen om te eten!! WTF je kan dat toch niet over je hart verkrijgen om zo'n mooi dier te eten! We kopen een gestoomde maiskolf voor hem/haar zodat het arme beestje wat te eten heeft.

Stekelvarken aan het knabbelen

Nog zoiets, je kan gevangen levende eekhoorns kopen om ze vrij te laten. Belachelijk! Waar mensen al niet hun geld mee proberen te verdienen. Hoe zielig ook, wij doen het niet. Als niemand dit doet, valt er geen geld mee te verdienen en hogelijk laten ze de arme dieren dan met rust.
Dit is ook allemaal heel tegenstrijdig met de Boeddhistische levenswijze.

Voordat we naar de Perfume Pagoda gaan krijgen we eerst een lekkere lokale lunch. Daarna gaan we weer op pad.Om deze Pagoda te bereiken is het nog een flinke wandeling naar de top van een berg. Maar gelukkig zijn de Vietnamezen erg praktisch ingesteld en is er een kabelbaan aangelegd. Gelukkig wel door een Zwitsers bedrijf, dus goed stevig. Van onze groep (20) zijn er 2 die lopen en de rest neemt de kabelbaan.

Kabelbaan Wachten op de kabelbaan Uitzicht

Aangekomen bij de ingang is het een paar trappen naar de grot waar de Pagoda in is gevestigd. Het is vrij indrukwekkend, in de donkere grot blinkt het van de goudkleurige offers die zijn achter gelaten. Ook staan er blikken en dozen vol Deense koekjes (of all things)... We lopen een tijdje rond en besluiten om het pad naar beneden te nemen ipv de kabelbaan.
Trap naar Perfume Pagoda Grot Perfume Pagoda Samen bij de Perfume PagodaGrot Perfume Pagoda Offers Perfume Pagoda ​

Onderaan het pad bekijken we de tweede Pagoda, deze bestaat uit meerdere gebouwen en eromheen staan allemaal beelden van leeuwen en draken.
Hier wandelen we ook een tijdje rond en dan is het tijd om terug te varen.
Het wolkendek breekt wat open en op de terugweg krijgt de hele omgeving een roze/rode gloed van de ondergaande zon. Dit levert mooie foto's op en maakt de boottocht nog mooier.
 Pagoda onderaan de berg Draken beeld Kleine tempel

Ondergaande zon Zonsondergang op de rivier
We moeten nog de bustickets kopen naar Cat Ba, Halong Bay, waar we morgen heen gaan. Gelukkig is dit snel geregeld en gaan we terug naar het hotel om ons op te frissen.
Weer fris en fruitig gaan naar een straatje waar Liza leuke eettentjes heeft gevonden. En inderdaad, we vinden een super leuk restaurantje met super goed eten en super lief personeel. Je voelt je echt welkom en alles is goed verzorgd. We delen een Hot Pot, geweldig! Je krijgt een pan met lekkere bouillon op een kookplaat voor je. Het is de bedoeling dat je alle groente, vlees, tofu, noodles etc hierin kookt en daarna eruit vist. Zo kan je alles perfect naar eigen wens klaar maken en aan het eind hou je een heerlijke soep over. Echt een super goede keus.
Zeker met een glaasje lekkere wijn en een crème karamel als toetje.
Hot pot jummie Hot pot en Wijn
Deze dag heeft veel goed gemaakt voor Hanoi. Het is echt een chaotische stad en 3 nachten was meer dan genoeg. Het is een goede uitvalsbasis voor tours, maar de stad zelf heeft niet heel veel te bieden.
De mensen zijn, net zoals overal in Vietnam, super lief en behulpzaam.

Dag 4:
Weer op tijd op om de bus en ferry naar Cat Ba te pakken. Hogelijk is Halong Bay net zo mooi als ze zeggen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl