Hoi An

10 november 2014 - Hoi An, Vietnam

Om 7.30 staan we klaar om te ontbijten. We hebben de bus van 8 uur naar de haven om vervolgens de Ferry naar de haven van Hai Phong te nemen. Tegen half 10 zijn we op het vliegveld. Het vliegtuig naar Danang gaat pas om 13.15, we zijn dus ruim op tijd. We ploffen neer op een terrasje om de tijd te doden.

Ook deze vlucht gaat weer uitermate soepel en in no time staan we in danang. In het vliegtuig ontmoeten we een Nederlands stel en we delen een taxi naar Hoi An, ongeveer een half uurtje van het vliegveld.

Liza heeft (weer) het hotel geregeld en het is super! Als je relaxed op vakantie wil, ga met Liza aka Travel Agent :-)

Na het opfrissen gaan we het stadje verkennen en op zoek naar een eet tentje. Maar voordat we gaan eten ziet Liza een leuke rok bij een tailor. Ze koopt uiteindelijk die rok en een super leuk jurkje die we de volgende dag al kunnen ophalen. Hoi An staat bekend om de vele kleermakers (tailors) en de mooie zijde.

Na het eten lopen we richting het centrum en wie komen we daar tegen? Martine en Lies die we in Ho Chi Minh ook zijn tegen gekomen. Ze zijn met een hele club van het hostel en we sluiten gewoon aan.

Na het eten gaan we wat drinken bij TigerTiger. We ontmoeten oa de Amerikanen Brady, Sean en Michael, Brit Oliver, Jasper een Nederlander die in Australië woont en nog wat meiden waarvan ik de naam niet weet. Super gezellig. Na de kroeg gaan we nog verder in de Old&New bar en naar de Why Not bar, de laatste zit bij ons hotel om de hoek, lekker makkelijk. Ondertussen is het alweer vroeg in de ochtend en tijd om wat slaap te pakken.

Dag 1:
We slapen wat uit en gaan naar een andere tailor om wat dingen af te geven om na te maken. Uiteindelijk bestel ik 3 topjes, een lange broek, korte broek en een lange jurk. Het is zo verslavend! Al die mooie stoffen en alles op maat gemaakt. Liza gaat nu helemaal los met jurkjes, topjes, rokjes, jasjes etc. Woensdag kunnen we het gaan passen, ben benieuwd!
Maar dan is het tijd voor belangrijke dingen, namelijk het strand. Het is mooi weer en we zijn wel toe aan een rustige dag. Via FB nemen we contact op met Jasper en hop de taxi in. In no time staan we met onze tenen in het zand, hebben we ligbedjes geregeld en duiken de zee in. Heerlijk.

De zon gaat tegen 4 uur onder en er nemen een taxi terug. We gaan nog lekker douchen, nemen een massage, een mani-pedicure en spreken met Jasper af voor het eten. Na het eten nog wat drinken in de Dive Bar en weer naar het hotel.

Dag 2:
Na het ontbijt weer kleding passen! Ze zijn super mooi. Mooie stof en mooi gemaakt. Er moeten nog wat kleine dingetjes aangepast worden en dan zit het perfect.
Ik laat ook nog 2 paar leren sandaaltjes maken. Je kan het zo gek niet bedenken of ze kunnen het maken. Van internet, catalogus, echt alles. Maar ook met mooie materialen, mooi afgewerkt en helemaal niet duur.

Na het passen en bestellen bij verschillende tailors vinden we het wel tijd om weer het strand op te zoeken. Jasper sluit ook weer aan. Dit keer willen we naar Hidden Beach, een rustiger strand dan gisteren. Gelukkig weet de taxi chauffeur waar het is.

Op het strand aangekomen hangt er echt een super donkere lucht boven de zee. En nog erger, de lucht komt naar de kust. Dat wordt nat worden en niet van het zwemmen.
We kijken het even aan en ja hoor, het begint te regenen. Bummer. We gaan lunchen, misschien dat het later weer opknapt. Maar helaas het blijft donker en regenen. Dan maar weer terug naar het hotel. We relaxen wat in het hotel en gaan het stadje verkennen. Ik ben op zoek naar sieraden, ook die kan je na laten maken in goud of zilver. Ik koop nog een mooie zilveren ring die bestaat uit 3 losse ringen die als een puzzel in elkaar past. Liza koopt een zilveren ketting. We lopen langs een wine bar, helaas begint het op dat moment heel hard te regenen en moeten we wel naar binnen. Naast hele lekkere wijn hebben ze ook een kaasplankje. Als echt kaas addicts moeten we die wel nemen. Goddelijk!
We spreken voor het avond eten weer met Jasper af. Die brengt een ander Nederlandse meid mee, gezellig! We lopen langs de rivier naar de Dive Bar waar het gebruikelijk is om lantaarntjes op te laten drijven voor goed geluk. Daarnaast ziet het er ook gezellig uit. Liza en ik kopen er allebei één en leggen ze op het water.
Na een paar drankjes nemen we afscheid van Jasper, die gaat morgen weer verder.

Dag 3:
Als we opstaan is het weer nog niet opgeklaard. Veel regen en bewolkt. Niet echt lekker om naar het strand te gaan. Nu hebben we wel de tijd om het stadje goed te verkennen. We lopen naar de markt waar hele lekkere verse groente, fruit, vlees vis verkocht wordt. Ziet er allemaal goed uit. We moeten wel op tijd terug zijn in het hotel want om 15.00 hebben we een workshop lantaarntjes maken. Naast de tailors staat Hoi An bekend om de lantaarns. Die zie je dan ook overal, super schattig.
We zijn met 4, ook een Duits stel, en het is grappig om je eigen lantaarn te maken. Nou ben ik niet zo goed met knutselen dus in no time zit in onder de lijm en Liza moet me zelfs even helpen. Maar toch, ik vind hem best mooi geworden. Leuk om thuis op te hangen.

Na de workshop moeten we weer langs de tailors om kleding op te halen. Alles zit perfect en we zijn er super blij mee. Nu alleen nog hopen dat het allemaal in de tas past. Oh well... Dat zien we morgen wel.

Op de laatste avond in Hoi An eten we bij de Green Mango. Het is Happy hour (daar zijn ze wel van hier) en het tweede glas wijn is gratis. Jee voor happy hour. En we krijgen 10% korting omdat we bij de Green Mango in Cat Ba hebben gegeten. Heel relaxed. Het eten is hier ook super lekker.

Na het eten gaan we nog wat drinken in de vaste kroeg, de Dive Bar, voordat we naar het hotel toe gaan.

Dag 4:

We vliegen om 16.30 pas naar Ho Chi Minh dus hebben we ruim de tijd om de tassen in te pakken en nog lekker te luieren bij het zwembad. Gelukkig passen alle kleding in de tas, ik moet wel mijn badhanddoek en een ouwe korte broek achter laten. Heb nu toch genoeg kleding voor de rest van de reis :)

Hoi An is echt een super leuke en vooral rustige stad. Er is genoeg te doen en in het hoogseizoen zal het er best druk zijn. Echt een aanrader!