Cu Chi

27 oktober 2014 - Cu Chi, Vietnam

Voor vandaag hebben we een tour geboekt naar Cu Chi. Een gebied ten noorden van Ho Chi Minh waar de guerilla's zich hebben verdedigt tijdens de oorlog tegen de Fransen en tijdens oorlog tegen de Amerikanen.
Het tunnel netwerk loopt vrijwel onder het hele land door, maar concentreert zich in Cu Chi. Dit stelsel is 300 km lang.

We worden om 8.00 opgehaald door de gids. Helaas is Wybe ziek en kan niet mee.
Het is ongeveer een uur rijden naar het gebied. Maar eerst stoppen we bij een werkplaats waar gehandicapte slachtoffers van de Agent Orange aanval werken.
Diegene die kunnen werken, worden in dit soort werkplaatsen bezig gehouden. Di niet kunnen werken, worden in tehuizen geplaatst en verzorgd.
Het is mooi dat ze een kans krijgen, maar aan de andere kant maken ze geen deel uit van de maatschappij. Erg dubbel dus.

In de werkplaats worden kunstwerken van eierschalen en parelmoer gemaakt. Super mooi om te zien. Ook worden meubels, kistjes, schaaltjes en nog veel meer accessoires ingelegd met parelmoer en eierschaal stukjes. Hier zie ik een mooi kunstwerk met een tijger die ik ook koop. Zo help ik deze mensen toch een beetje.

Eggshell kunst   Kunst

Dan gaan we door naar Cu Chi.
We krijgen een rondleiding door een deel van de jungle waar gevochten is. We zien voorbeelden van vallen en wapens die gebruikt werden en de kraters van de.vliegtuigbommen zijn ook goed zichtbaar.

Bommen  Huge gun

Ook is er een shooting range waar je met verschillende geweren kan schieten. Liza en ik schieten allebei 5 kogels met een AK47 en een M16. De terugslag van een AK47 is al behoorlijk, die van een M16 is nog heviger. Maar super vet!

AK47Ik aan het schieten met een AK47
Ook dit is dubbel, je loopt door een gebied waar hevig is gevochten en op de achtergrond hoor je de schoten van geweren en mitrailleurs. Dat maakt het nog iets heftiger.

Na het schieten krijgen we een beeld wan hoe de mensen hier leefde en mogen we de tunnels in.
Deze zijn 80x80 cm en die zijn al verdubbeld om het aan de toeristen te laten zien. Oorspronkelijk waren ze dus 40x40 cm! En dat is.krap. Zoals ze nu waren was het al claustrofobisch, terwijl ik daar normaal geen last van heb.

In de tunnels  Liza in de tunnels
Kan je niet voorstellen dat ze hier 25 tot 30 jaar leefden! Na 30 seconden werd ik al helemaal gek.

Na de tunnels krijgen we een jaren 60 promo filmpje tegen de Amerikanen te zien. Ook vrij heftig.
Als de tour af is gelopen worden we weer afgezet bij ons hotel. We halen Wybe op die zich weer ietsje beter voelt en gaan lunchen.

Dan is het tijd om te lunchen en daarna chillen in het hotel en we besluiten om lekker film te kijken en pizza te halen. Het is de laatste avond in Ho Chi Minh.

Het is een leuke stad met veel geschiedenis waar veel te doen is. Dankzij de Franse invloeden is de stad logisch ingedeeld en makkelijk te navigeren.
Echt de moeite waard.

Rotonde Bloemen kunst Notre Dame Palm bomen Scooter invasie  ​

Morgen vliegen we naar Phu Quoc, paradise island

1. Jan:
    30 oktober 2014
    Lijkt me heftig hoor om deze overblijfselen van de Vietnamoorlog zo te zien. Wel goed. Is er nog veel wrok tegen de VS?