Phu Quoc

29 oktober 2014 - Phu Quoc, Vietnam

Vandaag weer vroeg uit de veren, het is namelijk island time! We vliegen naar Phu Quoc.

Na een paar dagen in de stad rond gelopen te hebben is het een heerlijk vooruitzicht om lekker te chillen op een eiland met wit strand en palmbomen. Heerlijk even bijkomen.

De vlucht verloopt soepel en dan staan we ineens tussen het groen in een zilte zeelucht. We pakken een taxi naar het Phu Quoc Kim resort waar we 2 bungalows hebben. Zelfs eentje met uitzicht op het strand, fantastisch.

Eerste indruk On the beach The Beach

We ploffen gelijk neer op het strand en nemen een duik in het water, super lekker. We zien veel zeesterren, maar omdat het allemaal zand is het zeeleven voor de deur niet spectaculair. Liza vind wel een heremiet kreeft, dus dat maakt alles weer goed. Na een middag heerlijk op het strand te liggen is het tijd om te gaan eten.

Het is een tropisch eiland met jungle, dus dikke kans dat er wel af en toe een tropische bui valt. En inderdaad, we zijn net neergeploft bij een tentje met Australische eigenaren of we zien het in de verte onweren.

Het eten is prima en de Australische wijn heerlijk. Net als we klaar zijn begint het onweer toch echt dichter bij te komen en we besluiten om maar onder een afdak te gaan zitten. We zitten er nog maar net en het begint hard te regen. Goede keus dus.

Borreltijd

Achter ons zitten een stel Aussie vrienden te bieren, klopt er ineens één op mijn rug. Wat blijkt, zit er een te schattige baby gecko op mijn rug. Super cute! Dus wij zijn gelijk helemaal verliefd op dit diertje. Na een paar foto's zet Liza hem tegen de muur zodat niemand op hem kan staan.

Baby gecko

Na nog een paar drankjes is het tijd om naar bed te gaan.

Dag 2:

De bungalow met uitzicht op het strand wordt ingeruild voor een andere. De buren van het resort zijn een nieuw huisje aan het bouwen en beginnen om 8 uur 's ochtends al met timmeren, zagen en kloppen. Totaal niet relaxed!

Verder gaan we de hele dag relaxen op een strandbedje.

's Avonds pakken we de taxi naar de nightmarket in het dorpje Duong Dong. Dit is voornamelijk een vismarkt, waar van alles te koop en te eten is. Kreeften, grote zeeslakken, krabben, kokkels en zelfs (echt te zielig) haaien, slangen en padden...

We zien hoe een kreeft al spartelend op de barbecue ligt en we besluiten om zeker niet hier te gaan eten. Behalve voedsel worden er ook veel parels en souvenirs verkocht. Dit is hét eiland waar parels gevonden worden (quoc betekent parel), vandaar dat het overal te koop is. Na een rondje door het centrum hebben we toch wel trek gekregen en gaan op zoek naar een eettentje. Na even zoeken vinden we wel iets, het eten is wel goed maar niet zoveel en je krijgt geen rijst oid erbij (wat best raar is). Maar ja, voor €13 met z'n 3en eten en drankjes mogen we niet echt klagen...

Dag 3:

Vandaag besluiten we om eens wat meer van het eiland te zien dan het 50 m strand voor de bungalows. We gaan een waterval bekijken. Op het eiland zijn 2 watervallen, we regelen een taxi naar Suoi Tranh. De overheid is heel bezig om de infrastructuur te verbeteren en met het verbeteren van de infrastructuur.. Dit betekent dat soms (heel random) stukken van de weg zijn afgesloten je de andere kant van de weg moet nemen. Of dat een stuk weg helemaal nog niet gedaan is en je ineens op een hobbelig modderpaadje rijdt. Het is maar 7 km rijden naar de waterval en al snel zijn we er.

Waterval Chillen op een rots

Het is een vrij bewolkte dag en dus ook niet zo heet. Perfect voor een wandelingetje in de jungle. We betalen een belachelijk lage fee om het (15.00 vnd, omgerekend 50 cent voor 3 personen) en kopen wat kleine banaantje om te snacken. Het is ongeveer 45 min lopen naar de waterval, het pad loopt wat omhoog maar is goed aangelegd. Na een half uurtje hebben we het toch wel warm en besluiten om een heerlijk verkoelende duik in de rivier te nemen. We vinden een rustig poeltje met een rots waar we op kunnen liggen. Het water is echt super lekker! We blijven een tijdje badderen en gaan dan weer op pad.

5 minuten later zijn we bij de waterval. Er zijn wat andere mensen en we besluiten om wat verder te lopen. Het pad houdt bij de waterval op dus nu moeten we wat meer klimmen. Maar is nog steeds prima te doen.

Liza en ik op de waterval Liza en Wybe op de waterval De waterval Suoi Tranh

We zoeken een rots op en gaan weer lekker chillen. We eten de banaantjes en genieten van de rust. Nou ja, rust... er zijn heel veel krekels die echt super hard geluid maken. Echt bizar. Als we zijn uitgerust lopen we weer terug naar de waterval om wat foto's te maken. Het is het einde van het regenseizoen, dus de waterval is niet zo heel groot maar toch super mooi.

Locals aan het barbecuen

De taxi chauffeur heeft op ons gewacht en na 2,5 uur zijn we weer terug bij het resort. Voor morgen hebben we een snorkel trip geboekt. Nu tijd om  te borrelene ne spelletjes te spelen.

Dag 4:

Snorkel tijd! We hebben een privé trip geboekt naar de An Thoi eilanden, een eilanden groep ten zuiden van Phu Quoc. Het is super mooi weer, heerlijk om de hele dag op een boot door te brengen.

Om 10 uur staat de gids voor onze deur en worden we met een taxi busje naar An Thoi. Dit is een typisch vissersplaatsje en dat is te ruiken ook. Bah wat een lucht. De vis wordt op straat gedroogd in de zon en dat doet de geur ook geen goed.

Dus om onze verfijnde neuzen wat leed te besparen gaan we snel aan boord van onze privé boot om zo snel mogelijk uit te kunnen varen. De gids vraagt of we eerst willen vissen, maar dat slaan we vriendelijk af. We willen gelijk snorkelen.

An Thoi vanaf de boot An Thoi Islands

Er zijn wel wat andere boten, maar omdat we het vissen over slaan varen we linea recta naar de eerste snorkel plek. Spullen aan en het water in. Het onder water leven is heel mooi. Het is niet zo kleurrijk als Egypte of Curacao, maar het is totaal niet aangetast. Er zijn hele mooie harde en zachte koralen, sponzen, heremietkreeften en kokerwormen. Ook zwemt er veel vis, vooral kleine visjes en wat papegaaivissen. Er zijn wel kleine kwalletjes, maar die prikken gelukkig niet.

Liza aan het snorkelen Christmas tubeworm Kokerworm

Na 45 minuten snorkelen zijn we weer aan boord en is het lunch tijd. Er is hele lekkere soep, noodles, rijst en vers gebakken vis (zelfs ik vind die lekker). Liza en Wybe proberen (heel dapper) vers gevangen zee egel. Het ziet er een beetje uit als een flubberig goedje. Maar ze vinden het wel lekker.

Zee egels

Na de lunch varen we naar de tweede plek, een hele mooie baai met rotsen. Hier is meer leven dan de vorige plek. Op de rotsen op het land zien we kreeften die, zodra je een foto wil maken, snel weg rennen. Als we terug naar de boot zwemmen zien we twee grote heremietkreeften die aan het vechten zijn. Waarschijnlijk wil eentje de schelp van de ander afpakken. Super grappig om te zien (voor die ene die aangevallen wordt is het waarschijnlijk minder grappig).

Hermies aan het vechten

Ik voel mijn rug aardig prikken en doe er verstandig aan om een shirtje aan te trekken. Dan weer het water in om op de derde en laatste plek te snorkelen. Ook hier is het heel mooi. We zien hoe 3 grote hermietkreeften vechten om 1 lege schelp. Weer hilarisch om naar te kijken.

Als we weer op de boot zijn varen we terug naar de haven en rijden we naar het resort. Mijn rug is best wel verbrand en pijnlijk. Desondanks een heerlijke dag gehad.

Mooi strand An Thoi eiland Vissersboot met genoeg lampen Streetview

Dag 5:

De ochtend is heel erg bewolkt en regenachtig. Net na het ontbijt begint het heel hard te regenen en het blijft de hele dag zo. Heerlijke dag om mijn trip naar de Filippijnen te regelen en lekker onder het afdak bij het restaurant te lezen.

Onweer op het strand

's avonds gaan we eten bij de Coco Bar. De eigenaar is Frans en maakt zelf rum. Het eten is heerlijk en omdat het de laatste avond van Wybe is nemen we een fles wijn en een mojito (voor mij een alcoholvrije, die wel super lekker is).

Dag 6:

Helaas vertrekt Wybe 's morgens vroeg (nou ja.. 9 uur, maar het voelt vroeg) naar Ho Chi Minh om vie Kuala Lumpur naar huis te vliegen. Heel jammer, was echt een super toffe week Wybe!

Liza en ik gaan na het uitzwaaien ontbijten. Gelukkig is het weer wat beter, afwisselend met zon en wolken maar prima. Vandaag is ook onze laatste dag hier en genieten van de rust.

De Franse buren hebben een kitten van 4 weken oud gevonden en is te schattig voor woorden. Heel actief, maar wel veel te mager. Ze proberen hem bij te voeren, maar zijn niet zo heel slim als het om verwaarloosde dieren gaat. Liza en ik springen af en toe bij en voeren hem wat vis met water. En natuurlijk vallen we als een blok voor de kleine tijger. Wybe is snel vervangen door een rood harig schattig katje.

Kleine tijger

Dag 7:

Vandaag vroeg op staan om de koffers in te pakken, om 9.45 staat de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. We gaan naar Hanoi, een grote stad in het noorden.

Ben benieuwd!

Palmtree sunset Mooie zonsondergang

1. Mariette:
    3 november 2014
    Wow! Weer zo'n leuk verhaal! Enjoy girls!