Ho Chi Minh

26 oktober 2014 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Na heel wat gezeur om een visum te regelen zijn we ruim op tijd bij de gate om het vliegtuig naar Ho Chi Minh te pakken. Ook deze vlucht verloopt soepel.

Aangekomen op het vliegveld is het chaos om de letter of approval om te zetten in een visum in het paspoort. Wat dat betreft is Azië echt super inefficiënt. Als er een vol vliegtuig land zijn er 2 mensen die de visa regelen. Een beetje weinig...
Daarbij komt nog dat je het visum contant moet betalen ($45). Liza is altijd goed voorbereid en heeft nog genoeg dollars bij zich, maar ik had er helemaal niet aan gedacht om nog even te pinnen. Uiteindelijk hebben we het geld bij elkaar geraapt in verschillende valuta's, maar dat accepteren ze niet.

Wat ook super handig is (NOT!), de ATM staat buiten het vliegveld. Dus je moet geld hebben om je visum te betalen, maar om geld te halen heb je je paspoort nodig (iets met kip en ei). Super onhandig.
Uiteindelijk betaald Liza met US dollars en kan zij voor mij geld opnemen.
Na heel veel gezeur heb ik ook genoeg geld voor een visum en kunnen we eindelijk een taxi pakken naar het hotel waar Wybe op ons zit te wachten.

Hotel Sabah is echt super relaxed. We hebben een suite met 2 super grote slaapkamers en 2 badkamers. Ideaal.

Om even te chillen na de lange reis zoeken we een barretje op en nemen een paar biertjes. Terug bij het hotel gaat, na 36 uur op te zijn geweest, mijn lampje uit.

Dag 1 Ho Chi Minh City
Na echt super lekker geslapen te hebben maakt Liza me om 11 uur wakker. Wat een prima tijd is om te gaan ontbijten. Na het douchen lopen we met z'n drieën het hotel uit om op zoek te gaan naar een eettentje.

We hebben zin in een Westers ontbijtje en komen uiteindelijk bij een leuk tentje uit in een park. Een goede gewoonte hier is dat je altijd koude groene thee met ijs krijgt wat onbeperkt bij geschonken wordt. Echt super lekker.

Na het ontbijt gaan we de boel verkennen en komen langs een grote markt. Hier lopen we snel doorheen omdat je overal aangetikt en aangesproken wordt als je ook maar 1 sec naar iets kijkt. Niet heel relaxed. Ik ben mijn zonnebril vergeten (ondanks dat er vrij veel wolken zijn is dat niet handig) en koop op straat een Ray Ban zonnebril mét polaroid glazen voor weinig. Heel chill.

We vervolgen onze weg na komen achter het paleis uit waar we nog kleine winkeltjes tegen komen. Wybe slaagt hier goed en ik koop Nike Air schoenen voor 350.000 Dong. Omgerekend is dit €13! Kost echt niets!

Na nog ergens lekker gezeten te hebben gaan we naar het War Museum. Dit is echt super indrukwekkend. We worden er stil van. Naast de tanks, spitfires en helikopters worden er cellen waar 'politieke' gevangen op opgesloten worden en martel werktuigen,waaronder tijger kooien, tentoongesteld worden.

War museum  Liza en ik voor een tank

Ook is er een hele expositie van wat de Nam oorlog met Amerika heeft aangericht én wat de schadelijke gevolgen nog steeds zijn. Door Agent Orange (het dioxine gif wat door de VS is uitgestrooid over het land) worden nu nog steeds kinderen met afwijkingen geboren. Echt super heftig. Maar je wordt wel even met beide benen op de grond gezet.

War museum

Na deze ervaring zijn we op een terras belandt waar we biertjes en wat te snacken bestellen. Daarna is het etenstijd en belanden bij een Barbecue Garden. Echt super lekker en leuke, zelf barbecuen op de tafel. Na het eten zoeken we een vriendin op van Liza die net geland is en gaan we nog wat drinken.

Dag 2 Ho Chi Minh City
Vandaag slapen we weer lekker uit en sjokken richting het.centrum. We hadden gisteren een leuk tentje gezien om te ontbijten en lopen daar naartoe.

Vandaag gaan we het rustig aan doen. Beetje winkelen hier, dan weer wat drinken, weer wat winkeltjes. Echt heerlijk.

Voor morgenochtend hebben we een tour naar de Cu Chi tunnels geboekt. Tijdens de Vietnam oorlog verstopte de Vietcong zich hier. Ben benieuwd.

1. Jan:
    27 oktober 2014
    Klinkt allemaal erg goed. Dat na een reis van 36 u het lampje uitgaat kijkt me duidelijk. Nu genieten. Interessant dat oorlogsmuseum. En het keven lijkt me niet duur daar. Geniet van alles. Ik kijk uit naar je volgende verhalen. Veel liefs. Papa.